Telegraaf Media Groep (TMG) haalt de bezem door zijn internetactiviteiten. Daarbij wordt voor het einde van het jaar een besluit genomen over de toekomst van Hyves.

Dat zei interim-topman Cees van Steijn donderdag in een toelichting op de halfjaarcijfers van het mediabedrijf.

Van Steijn beaamde dat er schoon schip wordt gemaakt op het gebied van de online-activiteiten. “Maar pas nadat ze allemaal een eerlijke kans hebben gekregen om hun verdienmodel te bewijzen. Bijvoorbeeld naar de toekomst van Hyves zullen we scherp kijken.”

Kraamkamer voor nieuwe ideeën

Van Steijn verwacht voor het einde van het jaar een besluit te nemen over de in de versukkeling geraakte socialenetwerksite, die de afgelopen jaren volledig is overvleugeld door Facebook. Die achterstand gaat de site nooit meer inhalen, gaf Van Steijn toe. (Zie ook: Sociale media in Nederland in 5 grafieken)

“Maar Hyves kan wel dienen als kraamkamer voor nieuwe ideeën en heeft mogelijk potentieel op de gamesmarkt. We weten op die manier mensen te bereiken, maar moeten ons ook afvragen of het iets oplevert.”

Hyves moest de kar trekken

TMG telde eind 2010 zo'n 53 miljoen euro neer voor Hyves, dat een belangrijke rol moest spelen in de metamorfose van het bedrijf. Het mediabedrijf wil minder afhankelijk zijn van de kranten. Onder ceo Ad Swartjes werd de digitale koers al ingezet, onder meer met de aankoop van weblog GeenStijl in 2008.

Zijn opvolger Herman van Campenhout ontvouwde ambitieuze plannen. In 2016 moest twee derde van de omzet van het mediabedrijf uit andere activiteiten dan de kranten komen, een procentuele verdubbeling ten opzichte van nu. Hyves moest dus de kar trekken van de digitale activiteiten van TMG. Andere projecten konden profiteren van het enorme bereik van het sociale netwerk.

Die strategie is mislukt. Het bezoek aan Hyves is inmiddels meer dan gehalveerd in een jaar. Adverteerders lopen over naar het grotere Facebook. Van Campenhout trad in april van dit jaar terug als topman. Hij werd opgevolgd door Van Steijn.

Puzzelbedrijf Keesing

Van Steijn draait de digitale koers die in ingezet onder Van Campenhout nu terug. TMG verwacht in het komende halfjaar 40 tot 50 miljoen euro af te schrijven op onderdelen die worden verkocht. Daarbij gaat het alleen om internetactiviteiten, gaf financieel directeur Fred Arp aan.

Op puzzeldochter Keesing, die al een tijd in de etalage staat, verwacht het bedrijf geen afschrijving. "Keesing is een prachtig bedrijf, met een rendement waar iedereen jaloers op kan zijn'', benadrukte Van Steijn. Keesing zal volgens hem "zeker niet tegen elke prijs" worden verkocht.

Een versimpelde bedrijfsstructuur, die zich richt op de belangrijkste merken, moet helpen de almaar dalende omzet van TMG te bestrijden. Afgelopen halfjaar zakten de opbrengsten met ruim 2 procent. Daarbij had het bedrijf echter profijt van de overname van onder meer Metro. Zonder overnames was de daling aanzienlijk sterker.

Adverteerders

Om de negatieve trend te doorbreken moeten zowel de inkomsten uit advertenties als uit de oplage omhoog, vindt Van Steijn. Volgens hem hebben adverteerders zeker belangstelling in de nieuwe ideeën van TMG. Daarbij worden merken als Telesport en De Financiële Telegraaf sterker in de markt gezet, bijvoorbeeld door samenwerking met sportzender Fox. Daarnaast worden middelen ingezet om abonnees terug te winnen. "Maar dat is een kostbare aangelegenheid", aldus Van Steijn. "De cadeaus worden steeds groter."

Van Steijn is in ieder geval tot het einde van dit jaar in dienst bij TMG. Over de zoektocht naar een permanente vervanger deed hij geen uitspraken.

Bron: Z24/ANP

Lees ook

Waarom De Telegraaf te veel betaalde voor Hyves

Hyves: bezoek halveert, adverteerders kiezen voor Facebook

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl